About Me

Νοσοκομειακός Διαιτολόγος ΠΓΝΑ Ερυθρός Σταυρός (Κοργιαλένειο Μπενάκειο) - Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων - κινητό: 6977867138

Friday, September 01, 2006

Παιδεία

Σας παραθέτω άρθρο απόσπασμα άρθρου από την Ελευθεροτυπία, το οποίο προσπαθούσε να εξηγήσει γιατί έχει αλλάξει η συμπεριφορά των ανθρώπων τα τελευταία 20 χρόνια. Το απόσπασμα αναφέρεται στη σύγχρονη παιδεία, "η οποία δεν μας επιτρέπει να έχουμε αληθινές γνώσεις, για να μην έχουμε ελεύθερη γνώμη και αυξημένη κριτική ικανότητα".

"Μια από τις θεμελιώδεις λειτουργίες του εγκεφάλου που αφορά την μάθηση, παγιδεύει το μυαλό σου, γιατί η άρχουσα τάξη, χωρίς να ξέρεις πως, βομβαρδίζει τον εγκέφαλό σου με σκοπό να εγγράψει επαναλαμβανόμενα σήματα που σου υπαγορεύει με την βοήθεια των ΜΜΕ τεχνηέντως, ώστε μακροπρόθεσμα να γίνεις όργανο δικό της. Έτσι εξηγείται το στημένο οργανωμένο σύστημα της παιδείας που εγκατέστησε τόσα χρόνια η εξουσία, για να κατακρεουργεί τη διδακτέα ύλη. Με εξαίρεση την περίοδο του αείμνηστου Παπανούτσου.
Θα προσπαθήσω απλά να εξηγήσω πώς γίνεται μια τόσο σημαντική λειτουργία του εγκεφάλου, η μάθηση, να έχει, μακροπρόθεσμα κυρίως, αρνητικές συνέπειες για την πρόοδό σου και να επιβαρύνει ιδιαίτερα τα φτωχά κοινωνικά στρώματα.
Η μάθηση λοκληρώνεται με βιοχημικές διεργασίες του εγκεφάλου, οι οποίες επιτυγχάνονται με τη βοήθεια βιολογικών μορίων και ηλεκτροχημικών αντιδράσεων, στο επίπεδο των νευρωνικών συνάψεων. [Ακολουθεί παράδειγμα με τα πειράματα του Pavlov με τον σκύλο, το κόκκινο φως, το φαγητό και την σιελόρροια για την διαπίστωση ότι μονάδα μάθησης είναι το εξαρτημένο αντανακλαστικό].
Εάν τα ερεθίσματα επαναλαμβάνονται για κάποιο χρονικό διάστημα και είναι διαφορετικά από προηγούμενες εγγραφές, που σας έχουν διαμορφώσει ήδη γνώση (μάθηση), σκέψη και συνείδηση, τότε η νέα πραγματικότητα σας επιβάλλει νέα προσαρμογή τροποποιώντας την συμπεριφορά σας, με δαπάνη ψυχικής ενέργειας. Βέβαια ο εγκέφαλος διαθέτει την ικανότητα να δημιουργεί νέες συνάψεις για την απαιτούμενη προσαρμογή μας, διαφορετικά θα είχαμε γίνει όλοι μας νευρωτικοί ή καταθλιπτικοί.
Παρ' όλ' αυτά, αναρίθμητες μονάδες μάθησης γράφτηκαν στον εγκέφαλό σας από την ημέρα που γεννηθήκατε, οι οποίες σας έχουν παγιδέψει ώστε οι αντιδράσεις προσαρμογής να είναι προϊδεασμένες, σχεδόν εξαρτώμενες, από εγγραφές του παρελθόντος, ανάλογα με την εκπαίδευση και την αντίληψη της πραγματικότητας του κόσμου.
Αλλαγές σημαντικές, η δουλειά, ο γάμος, η μετανάστευση, η πτώχευση, απαιτούν προσαρμογή που γίνεται δύσκολα. Υπάρχουν παραδείγματα βραδείας συστηματικής ψυχικής φθοράς που μας προκαλεί ο δυτικός πολιτισμός και όχι μόνο. Σας σηματοδοτεί και σας καθιστά φανατικούς καταναλωτές, ώστε δύσκολα μπορείτε να κάνετε αποτοξίνωση. Δεν μπορείτε εύκολα να στερηθείτε ορισμένα προϊόντα, ακόμα και υπερτιμημένα και βλαβερά, γιατί τα έμαθε ο εγκέφαλός σας με τη συστηματική απατηλή προπαγάνδα του καταναλωτιού συστήματος.
Θ'αναφέρω και μια ακραία περίπτωση για να συνειδητοποιήσετε τη σημασία της μεθοδευμένης και κατευθυνόμενης μάθησης. Το 1955, στο Πεκίνο, συνέλαβαν κάποιο μυστικό πράκτορα, βρετανικής καταγωγής. Τον απομόνωσαν σε μικρό σκοτεινό χώρο, για κάποιο χρονικό διάστημα, με σκοπό να του δημιουργήσουν άγχος και να τον καταστήσουν εύκολο στόχο για να του αλλάξουν πεποιθήσεις, με βάση τη θεωρία της μάθησης και να δημιουργήσουν έτσι νέες εγγραφές στον εγκέφαλό του. Το αποτέλεσμα ήταν, ύστερα από επίπονη δοκιμασία, ν' αλλάξει πεποιθήσεις και να δουλέψει για τις υπηρεσίες του Πεκίνου.
Η ψυχή μας έχει μέσα της 2 κόσμους που συγκρούονται μεταξύ τους. Έναν καλό κόσμο, που διαθέτει σύστημα αξιών, αρετές επίκτητες, πολιτισμικές και έμφυτες κι έναν κόσμο κακό, που υποκινείται από τις ενστικτώδεις ενορμήσεις, υπεύθυνες για την αντικοινωνική συμπεριφορά, την επιθετικότητα, την βία, τις σεξουαλικές εκτροπές.
Υπάρχουν και 2 κόσμοι εξωτερικοί, καθρέφτες των 2 εσωτερικών κόσμων της ψυχής.
Ο ένας είναι ειρηνικός, καρτερικός, δίκαιος, αλληλέγγυος και λειτουργεί με το σύστημα αξιών.
Ο άλλος έχει υπερτροφικό εγώ, ωφελιμιστικό, αδυσώπητο, χωρίς συλλογική συνείδηση των κοινωνικών κανόνων, επιδιώκει διαρκώς ατομικά ωφέλη και εκμεταλλεύεται την προσφορά της συλλογικής προσπάθειας των άλλων. Χρησιμοποιεί όλα τα μέσα, ακόμα και την βία, γιανα προσπορίζει έσοδα και δύναμη εξουσίας. Έτσι επικρατεί η αδηφάγος μειοψηφία, χωρίς κοινωνικές αναταράξεις, μέχρις ότου η κοινωνία αντιδράσει, όταν φτάσει σε οριακό σημείο εξαθλίωσης.
Η ιστορία βέβαια αποδεικνύει πως η αιματοχυσία δεν λύνει το πρόβλημα, γιατί η ρίζα του κακού βρίσκεται στην ίδια τη φύση του ανθρώπου. Η Γαλλική Επανάσταση, το 1789 και η Ρωσική, το 191, δεν στάθηκαν ικανές ν' αποτρέψουν τους μηχανισμούς που θέτει και πάλι σε λειτουργία ο ίδιος ο κόσμος που δεν έπαψε να μας εξουσιάζει.
Μόνον η καλλιέργεια του πνευματικού επιπέδου μπορεί να βελτιώσει το κοινωνικό μας σύστημα και να επιβάλλει στο σύστημα εξουσίας να γίνει ελαστικό και να πάψει να μας δείχνει τα κοφτερά του δόντια.
Οι πρόγονοί μας, με τα ηθικά διδάγματα που μετέδωσαν οι ελληνικές τραγωδίες, ανέβασαν πνευματικά το λαό και ανέδειξαν το πολίτευματου Κλεισθένη, το οποίο θα έπρεπε οι ψευτοδημοκράτες πολιτικοί να μελετήσουν.
Η μόρφωση αποθαρρύνει τη βάναυση εξουσία γιατί με τις γνώσεις μας ενισχύεται η άμυνά μας και διαμορφώνεται μια ιδεολογία δικαίου που αποδυναμώνει το σύστημα διαφθοράς.
Το ερώτημα που έχετε στα χείλη σας είναι: Πώς θ' αντρέψουμε το άδικο κοινωνικό σύστημα, αφού ο ίδιος ο εγκέφαλός μας μας παγιδεύει; Ασφαλώς όχι με βόμβες Μολότοφ, γιατί η βία φέρνει βία και θεμελιώνει το υποκριτικό σύστημα που μας εξουθενώνει οικονομικά και πνευματικά. Μας αφήνει χωρίς παιδεία και περίθαλψη. Ροκανίζει τις κοινωνικές παροχές."

Κάπου εδώ τελειώνουν τα της μάθησης και του συστήματος και ο συγγραφέας περνά στην αντιμετώπιση.
Μετά απ' όλ' αυτά, εγώ:

1) Ισχύουν άραγε τα παραπάνω και αν ναι σε ποιό βαθμό; Αν ισχύουν, τότε πάω στο 2).
2) Θα σκίσω τα τπυχία μου.
3) Θα αναρωτηθώ και θα ρωτήσω και σας -> Άραγε δεν υπάρχουν πραγματικά κέντρα γνώσης σε αυτή τη γη; Και αν ναι, ποιοί έχουν πρόσβαση σε αυτά; Κάποια οικονομική ελίτ ίσως;